På sporet af slægten i Vandborg

Medio september 2011 pakkede vi teltet, og drog på en uges meget spændende “slægtsforskningsferie” på Lemvigegnen. Forventningerne var høje til ugens program – og lad det være sagt med det samme. Vi blev ikke skuffet! Ugen bød på mange oplevelser og besøg på Lemvigegnen. Vi har her et referat fra turen.

Ugens program
  • Mandag: Ankomst til Lemvig Camping.
  • Tirsdag: Rundtur i Vandborg og Ferring Sogne.
  • Onsdag: Markvandring i Vandborg. Besøg Klinkby Arkiv.
  • Torsdag: Besøg på Lemvig Museum.
  • Fredag: Besøg på Bonnet Arkiv.
Mandag:
Bovbjerg Badehotel.

Så ankom vi til Lemvig. Vi har kørt rundt og “snuset” lidt til egnen. Vi kørte igennem Vandborg og forbi ejendommen Brændgaard. Ejendommen indehaves i dag af Ib Brændgaard Jensen, med hvem jeg deler slægtsbånd med via min 2. tipoldeforældre – Ane Davidsen Katkjær og Jens Poulsen Dalgaard.Vi var ligeledes en tur forbi Ferring Sogn og forbi Bovbjerg Badehotel. Hotellet ejedes tidligere af min tipoldemors niece Petrine Bjerre (f. Jensen) gift med maleren Kristen Bjerre.

Min tipoldemoder Severine Kristine Jensen var den yngste i søskendeflokken af Ane Davidesen Katkjær og Jens Poulsen Dalgaard, mens den sjette i børneflokken var Jens Christian Jensen, Smeden fra Vandborg Smedeby, hvis svigersøn var maleren Kristen Bjerre, Bovbjerg Badehotel.

Tirsdag:

Ejendommen Borg

Vi kørte forbi ejendommen Borg. Det er herfra vort slægtsnavn stammer. Vi snakkede med den nuværende ejer af det nye hus, der ligger på jorden i dag. Den oprindelige ejendom Borg, der lå her tilbage i 1800-tallet er forlængst revet ned og der var bygget en nyere. I 1986 brændte den nye ejendom, og der står i dag en helt nyopført hus på jorden. Den tilhørende landbrugsjord er solgt fra til naboejendommen. Ejendommen Borg var beliggende Højlandvej 10, Hove.

På generationsgården Borg blev mine 2. g 3. tipoldeforældre og måske ligeledes mine 4. tipoldeforældre født. De hed oprindelig ikke Borg, men fik det som kaldenavn efter ejendommen.

Onsdag:

Her lå Lille Nygaard

Vi var på markvandring på markerne omkring Brændgaard. Ib Brændgaard viste rundt og fortalte om ejendommene vi kom forbi.

Vi besøgte først stedet ved mosen, hvor Galtmosehus har ligget og efterfølgende stedet, hvor Lille Nygaard har lagt. Galtmosehus havde et jordliggende på 8 tdl. god lerjord. Ejendommen Galtmosehus blev revet ned omkring 1920, hvor jorden blev lagt ind under Nygaard. Da vi stod på den jord som tidligere tilhørte Galtmosehus, hvorfra min tipoldemoder Severine Kristine Jensen havde trådt sine barnesko, vendte Ib Brændgaard sig om og pegede på den nærtliggende stykke mursten der lå på marken foran mig. Jeg samlede den op. “Værdiløst” i hånden, men med tankerne på slægtsbåndene, havde den pludselig en “stor” værdi.

Ib Brændgaard og Søren Borg Jensen

Efter rundturen i Vandborg var der kaffe med æblekage på Klinkby Lokalarkiv med efterfølgende samling af trådene. Foruden slægten i Galtmosehus og Lille Nygaard fik vi samlet materiale fra ejendommen “Borg”, hvorfra vi har “arvet” vort navn. Der blev også tid til enkelte kig i nogle af de arkiver, der omhandlede de tidligere omtalte ejendomme. Opbevarede breve, skudsmålsbog og en personlig anbefaling var nogle af de spændende arkivalier der dukkede op i gemmerne om nogle af mine aner.

Torsdag:

Jeg var i dag på besøg på Lemvig Museum. Her fik jeg virkelig mange oplysninger om slægterne fra Vandborg, Ferring og Hove Sogne. I alt blev det til over 500 siders informationer som nu skal sættes under lup. Materiale som først og fremmest er detaljeret beskrivelse af tiden og egnen sidst i 1800-tallet, hvor min slægt levede på Vandborg egnen.

Efter gennemgang af de mange papirer fik jeg en rundvisning på museet. Jeg skulle naturligvis se de store flotte portrætter af min tipoldemors (Severine Kristine Jensen) bror og svigerinde, Smeden Jens Christian Jensen og hustru Kirsten Jensen fra Vandborg malet af svigersønnen, maleren Kristen Bjerre, Bovbjerg Badehotel. Det der umiddelbart faldt mig ind var, at man på maleriet af Smeden fra Vandborg kunne se et par “rigtige kraftige” smedehænder …

Fredag:

På hjemturen gik vejen forbi Bonnet Lokalarkiv til kaffe og kage. Her var der samtidig mulighed for at høre lidt mere om ejendommen Borg fra Hove.

Jeg fik samtidig lært at udtale “Hove” med trykket på den rigtige stavelse… Som det hed sig så kunne man jo ikke besøge anernes hjemegn igen uden at kunne udtale stedet rigtigt…

TAK til Klinkby og Bonnet Lokalarkiver for brug af tid og hjælp til belysningen af mine aners liv på Vandborg egnen.

Sine & Søren Borg Jensen - Bakkevej 12A - Dommerby - DK-7840 Højslev - Tel. +45 4046 0455 - Tel. +45 2448 8270 - Mail: ane@borgslaegt.dk